onsdag, november 29, 2006

som ett brev på posten

Nu är det bara att inse - det blir gälla skrik ikväll också. Ont i magen känns som en gnällig favorit i repis men tyvärr - det är nåt som dominerar kvällarna o nätterna. Man skulle tro att man vänjer sig men icke - man kan inte annat än känna vad hon känner. Och värst, man känner sig så extremt maktlös när hon skriker så att man tror att stämbanden ska spricka och varenda muskel är så krampaktigt spänd att hela kroppen skakar. Tror inte det är riktig kolik, det finns saker man kan göra för att trösta (sjunga/dansa/mata) vilket jag har förstått inte funkar på riktig kolik. Även om man inte kan vänja sig så är det nog bra att försöka acceptera läget.



Kul iaf att glädjas åt och se fram emot nya boendet. Kollat bilderna många gånger idag. Får bjuda på en exteriörbild (som vi lånat från Hemnet/Fernlund Mäklare, tack). Tre rum + ett grovkök omgjort till sovrum så nästan en fyra. Mkt grönt runt omkring och en förening som verkar superbra.

Gjorde förresten en riktig "småbarnspappa" häromdagen. Var på mega-ICA-butiken plockade till mig några prylar som flög i kundvagnen varpå det dyker upp en man som ser mycket konfunderad ut. Vilket i sin tur ledde till att jag tittade konfunderat på honom. Så där står vi och utbyter konfunderade blickar tills jag inser att (och säger att) "det kanske funkar bättre om jag lägger mina varor i min egen vagn". Inte så farligt pinsamt men man inser att sömnbristen tar ut sin rätt.

6 kommentarer:

Camillas lockar sa...

Sömnbrist gör verkligen de mest skumma grejer med en, eller hur?! :-)

Anonym sa...

Kalasbra blog! Kul att följa er familj och lycka till med Alva, sömn, flytt, hus och blog.

...sömnbrist suger, ökningsperioderna är ren tortyr oavsett hur underbara de små liven är. Under en "normal" amningsperiod finns 4 sk ökningsperioder. Det är när barnens aptit/matbehov kraftigt ökar och de toksuger vilket ökar mjölproduktionen. Detta är en frustrerande tid, för barnet är mycket svårtröstat, mamman förtvivlad (vilket gör det ännu svårare att öka produktionen), föräldrarna trötta och det sliter på förhållandet för att inte tala om bröstvårtorna. Tala med BVC, amningshjälpen och andra som tagit sig igenom detta. Själv fixade jag det först med barn 2, ettan och jag fick inte amningen att fungera tillräckligt bra utan det blev ett "nappflaskbarn" med ersättning. Jag lägger ingen värdering i det men jag kan lätt säga att amning har varit bland det svåraste jag har lärt mig.

Lycka till!!!
Sansa

C sa...

Det finns en anledning varför sömntortyr är så otroligt effektivt, detvet varenda småbarnsförälder.

Rekomenderar igen minifom och massage. Man skall klappa "I love you" på magen fick jag lära mig.
först ett I, rakt ner från bröstet till strax under naveln. Sedan ett L rak ner på barnets högra sida och så ut mot vänster, och sedan ett U från höger med böj mot vänster. Cykla med benen är också bra och böja dem upp mot barnets mage.
Låter hur knasigt som helst och är svårt att beskriva i skrift men det funkate på N när vi inte orkade bära, bära, bära...

Grattis till huset!!!!

A L V A S - P A P P A ! sa...

tusen tack för engagerade tankar!!! som fortfarande varandes novis i bloggvärlden är jag fortfarande helt förbluffad över att det finns så många egentligen helt okända människor som ändå verkar bry sig genuint om andras öden, problem o upplevelser. Och bäst av allt – det smittar ju! Ha en skön dag alla! /Hälsningar en glad skit som sovit 5 timmar I STRÄCK!! Vilken bonus!

C sa...

Tänk så mycket lite oavbruten sömn kan göra!!!!

Skolfröken sa...

Haha! Det var kul.