fredag, juli 27, 2007

Man får ett mail..

..varje månad. Det berättar lite om "mitt barn X månader". Det är ett blöjföretag som ser till att jag regelbundet påminns om deras blöjor. Men mailen ger lite insikter (dom där insikterna man kanske fick av sina föräldrar pre-internet?).

Ibland skriver de saker som är mitt i prick och ibland är det helt off.

Helt Off för Alva (nästan) nio månader;

Om det inte redan har hänt, kommer ditt barn snart att börja röra sig.
Nja, Alva var grymt frustrerad när hon 8 veckor gammal inte kunde dra sig fram över golvet med munnen (hon hade inte riktigt fattat grejen med armar och ben). Nån sorts krypande har hon pysslat med i fyra månader. Dessutom står o går hon utmed bord mm. Och klättrar som en liten bergsklättrare när hon får chansen. Skryt, skryt, skryt (:

Ditt barn har nått den ålder då det är vanligt att barn får ont i öronen och öroninfektioner.
Lyckligtvis helt off (än så länge).

Mitt i prick för Alva (nästan) nio månader;

GOD NATT BETYDER INTE FARVÄL! Om du plötsligt upplever avbruten nattsömn igen, kan det vara för att ditt barn upplever separationsångest.
Som ett brev på posten! Vi jobbar på ganska bra med rutiner och när vi är duktiga är Alva duktig - dvs hon somnar rätt lätt. Men ganska många gånger vaknar hon, sätter sig rakt upp och bara gråter. Det verkar som att hon bara vill veta att vi inte övergett henne för en puss på kinden och två klappar på rumpan senare sover hon hur tryggt som helst igen.

ROLIGT MED MAT
Jajamen! Just nu tror jag välling är det enda Alva inte älskar i matväg, allt funkar. Tyvärr är hon så pass aktiv att hon ändå med nöd o näppe håller sig på sin vikt-utvecklingskurva.

Om du fortfarande ammar och du och ditt barn trivs bra med det, finns det ingen anledning att börja med avvänjningsprocessen.
Dom glömmer lite att en hyfsat modern svensk pappa kan tänka sig att prenumerera på ett nyhetsbrev om barns utveckling men annars är diskussionen mitt i prick. Dock - jag tror ju iofs att det kan vara dags att trappa ner. Planen var 6 månader men det känns rätt att ha fortsatt längre än så men nu funderar vi lite på om det inte är dags att släppa lite mer, kanske bara en gång per dygn (morgon o kväll just nu).

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Marie sa...

Vilka friska barn pa nio manader har inte börjat röra sig tidigare?!!!!

Anonym sa...

Ett litet självklart festivaltips som inte alls fungerar på vår lilla plutta på nio månader är öronskydd. Hon vägrar, så det får allt vänta med barn och festivaler tills hon blir större. Sköt om er!

A L V A S - P A P P A ! sa...

Marie; njae, jag vet inte, jag tror texterna skrivs i USA o översätts. Kan det vara amerikanska kids?

Tovan; vi har faktiskt såna skydd men har inte testat dem, kanske läge.

Anonym sa...

Såg i det tidigare inlägget att 2 tänder anlänt, ni behöver nog inte oroa er för det där med avvänjning av amning, kommer antagligen av sig självt snart, när Alva har kommit på att man kan tugga på bröstet...

Jag hade tålamod, 3ggr, sen slutade det serveras mjölk hemma hos oss....
(vår Alva var då 6 månader o ammade morgon o kväll trots ett avbrott på 6 dagar då jag var i Hong Kong!)

Hehe, kanske var det en ren hämndaktion från hennes sida, att jag försvann med den goda mjölken o hon nu ville ge igen?? *hmmm*

Anna, Fair and True sa...

De kanske menar faktiskt resa sig och vilja gå och så.