fredag, november 09, 2007

Alva o pappa har fredagsmys

Alvas mamma är på "bokklubb" (varför måste man ha en sån komplicerad ursäkt för att träffa tjejkompisarna?). Så Alva o hennes pappa har haft fredagsmys i soffan. Vi tittade på hela "vem vill bli miljonär" som Alva diggar. Hon är inte så mycket för ytliga program utan vill mer lära sig nåt vettigt (:

Sen Skypade vi med farmor som skickat en jäääätefin pippitröja som hon har stickat. Det var väl tänkt att den skulle komma lite tidigare men den passar än. Och knapparna smakar GOTT! Tack farmor!


Lite svårt att se kanske o Alva ville hellre smaka på knapparna än prova. Men grymt cool eller hur?!

Nu en uppriktig fråga; när slutar bebisar att vara bebisar? Jag lägger ju ibland in det som taggar för då hittar folk som vill läsa om bebisar hit men det känns mer o mer konstigt att säga baby och bebis om en liten person som springer runt o är ganska självständig på många sätt.

Andra bloggar om: , , , ,

14 kommentarer:

Anonym sa...

En gammal definition på det där med bebis eller småbarn, från när morsan gick sin barnsköterskeutbildning, var att barnet var en bebis tills han/hon fyllde ett år, sedan var barnet ett småbarn. Frågan sedan är väl när småbarnet blir ett barn, men det kan jag forska vidare i om du vill! Och för den delen, i förskolevärlden så har vi ju småbarnsavdelningar för de som är 1-3 år, så småbarn kan inte vara helt fel. Sedan, när de byter avdelning, så hamnar de i syskongrupp- så då vet du vad som krävs!!
(Och NEJ, alla förskolor ser inte ut så här. Men de som har sina avdelningar indelade på det här sättet gör det.´)

Anonym sa...

På engelska är det ju så lätt att bara säga "a toddler" när bebisen lärt sig gå. Det finns nog ingen motsvarande benämning på svenska? Man säger kanske "barn i krypstadiet" och "barn som just lärt sig gå".

Unknown sa...

Bebis = under 1 år
Småbarn = 1-3 år
Barn = 3-12 år
Tonåring = 13-19 år
Ungdom = 20- 27 år
Vuxen = 28- 70 år
Gammal = 71 -

Enligt min uppfattning alltså!

;-)

Anonym sa...

...Sluta vara mamma och pappas bebis?!? Här hemma har vi tre bebisar, en på åtta år, en på sex och så den "riktiga" bebisen på 9 månader;-)

Grattis i efterskott till er ett åring. Det var ett tag sedan som jag tittade till er. Alva är så söt! Får man boka upp henne till någon av mina söner? ;-)
Kramar Mams

Anonym sa...

Tack för din kommentar!

Och jag tror att man slutar vara bäbis i sjuårsåldern. Sen blir man så småningom vuxen och efter 70 blir man bebis med blöja igen :)

Anonym sa...

Enligt sajten Familjeliv.se så är 0-12 månader spädbarn och 1-3år koltbarn. Så jag skulle nog säga att man slutar vara bebis vid 1år :) 3-5 år småbarn, 6-12 stora barn. Sen blir man ju tonåring när man är 13

Anonym sa...

Vad otroligt fin hon är! Tröjan också, ska bli kul om jag har tur att få se henne i den.
Hoppas ni har en mysig kväll.

Brunkullan sa...

Hm..Bebis är ju Jonte än i min mening..minsting som han är;-D

Men ärligt talat så tycker jag nog som Lillasyster, om man ska definiera!

Susanne

Brunkullan sa...

Och bokklubb är väl en bra ursäkt!! Liksom vinlotteri, kafferep...Alla vet ju att det skrattas och snackas skit!!

Mäns ursäkt för skvaller, tid utan frun, mingel med polarna mm brukar ju kallas orden!! Typ frimurarna, druiderna, tempelriddarna.......Och inte talar ni om vad ni gör heller!! Hmpf....

Till saken hör att Tommy är med i frimurarna och jag har under kraftig och plågsam tortyr inte fått nått vettigt ur honom heller...haha...Så jag antar att det ni gör är så tråkigt och alldagligt att det inte finns nått att berätta! Vi tjejer å andra sidan har massor av smaksigheter att berätta för våra ANDRA vänninnor..efter en helkväll på "bokklubben"....hihi.....;-D

Anna, Fair and True sa...

Det som är konstigt på (brittisk) engelska är att de kalllar bebisar för "babies" och sedan småbarn "infants" (toddlers är mer amerikanskt). När jag tänker på en infant tänker jag verkligen nyfödd.

Isabellas och Minnas pappa sa...

Ajajaj. Om Lillasysters lista stämmer så är jag ju vuxen. Måste börja bete mig som en då. Jag naser att dom är bebisar tills dom är 1 år;)

Anonym sa...

Underbart fin tröja. Jag är väldigt avundsjuk!

Anonym sa...

om lillasysters lista stämmer, så får jag ångest, över 20 år och inte räknas som vuxen än, då tycker jag inte man ska ha körkort eller få rösta heller!! :-)

Prinsessmamman sa...

Vår "bebis" blev så stor tjej när jag klippte henne häromdagen. 4 år... hu vad tiden går...