söndag, november 04, 2007

Ännu mera tack! Och jäkla snorunge!

Tusen tack igen för alla gratulationer! När det rullar in kommentarer på det viset känns det ännu roligare att skriva såklart.

Men när man ser sånt som det här så känns det inte fullt så kul. Josefin hittade det, tack för kollen! Jag tror att jag hade kunnat tillåta att den här irriterande Johanna Sjöholm (om inte namnet är stulet) använde bilden om hon hade frågat. Riktigt jobbigt är det att inte veta var på nätet bilderna dyker upp. Får nog börja märka dem men det är rätt trist!

Nån annan som varit med om liknande och vad känner man för sånt?

(länken är förresten en catchad variant på google, bloggen verkar vara försvunnen.)

Så här får det väl vara nu då;

17 kommentarer:

Anonym sa...

Anmal bloggen, att stjala bilder pa internet maste vara minst lika olagligt som att stjala en TV eller nagot i verkligheten...

Anonym sa...

Hej. Tycker Alva är skitsöt:)
men jag undrar över en sak? hon är bara barn ännu. visst det kan vara kul att visa hela världen att du är stolt över din dotter och älskar henne.. jaja.. men tänk när hon växer upp. Tänk om hon kommer må jättedåligt över att ha en massa bilder av sig...som hela världen kan se? de kommer finnas kvar på internet för evigt... vem som hellst som vill ha dem kan ta dem. om du låser bilderna på sidan kan endå vem som helst trycka pil ctrl och print scrn, stoppa in i ett word dokument och klart. De har bilden och sen använda den var de vill. Du kanske känner att de jag säger är strunt men hur vet du vad ditt barn kommer känna när hon blir stor?

Anonym sa...

Grattis söta Alva i efterskott! Första födelsedagen måste vara något alldeles speciellt, för såväl föräldrar som det lilla barnet :-) Och du, tråkigt att folk stjäl bilder hursomhelst, jag skulle bli crazy tammetusan. Ha det bäst.

Anonym sa...

den dar tartan maste varit riktigt smarrig :) sjalv fick jag prinsesstarta men det mest for att sadana inte finns i Polen :)) Annu ett stort grattis till Alva som nu officiellt blitt stooora damen :)

Marie sa...

Hm hm. Johanna har väl kommit över bilden genom att besöka din blogg, antar jag. Om hon atervänder hit törs hon nog inte ge sig tillkänna och be om ursäkt och lov efter den reaktionen. Hon tycks ju inte ha onda avsikter, trots allt.

Apropa anonyms kommentar, tror jag inte att Alva kommer att ma daligt att ha varit barnsstjärna i trots allt liten skala pa internet. Om nagon i Pakistan skriver ut en av de vackra bilderna pa Alva för att ha en fin bild att se pa eller människor pa närmre hall känner igen henne fran bloggen, tror jag inte spelar nagon roll för henne.
Och vilket barn mar inte bra av att närstaende inte bara viskar "Jag tycker om dig" i mörkret i sovrummet, utan ropar "Jag älskar dig" fran hustaken?

Fast i mycket, mycket god tid före skolaldern, är det dags att lata Alva slippa vara aktuell kändis.

Anonym sa...

Det är jobbigt, det där. Och en av anledningarna till att jag inte lägger ut några bilder på mig själv. Jag skulle bli galen om någon snodde ett foto på mig.

Brunkullan sa...

Att stjäla bilder på nätet ÄR olagligt.
Trist att inte folk respekterar men det är ju nått man vet existerar!!
Mina bilder får andra gärna låna, men visst vill jag att det länkas tillbaka till mig då!!!!

Men samtidigt måste man kunna få "låna" bilder..fast jag tycker det är otroligt viktigt att (ingen inbördes ordning..alla lika viktiga).
a)ange källan. Var kommer den ifrån och/eller vem har tagit bilden!!
b)länka tillbaka till sidan du lånade bilden ifrån
c)Tala om för fotografen att du lånat bilderna och/eller maila och säg att du lagt ut dem och att du kan ta bort dem på begäran.

Märka bilden går ju, men den går ju ändå att använda till inte så lagliga ändamål!!!

Jag "lånar" gärna bilder från tex webbutiker odyl, men skriver alltid under bilden var jag hittat den med en länk till sidan. Sådant ser jag som reklam för den som tagit bilden.
Ibland har jag hittat bilden på google bildsök och skrier då det.För ibland finns källan inte kvar (går ej komma in på sidan)...

I fallet med bilden på Alva har det ju varken länkats eller talat om var den kommer ifrån.
Dåligt!!!!!

Susanne

Anonym sa...

Ang Anonyms & Maries kommentarer - snalla, hur manga manniskor lagger inte ut sina barns bilder pa natet? Kolla in t.ex. Lillasysteryster Linda Alm - hon har bade blogg och hemsida dar det finns all sorts information av hennes barn. Det ar ju jattebra satt att lata familj och vanner ha koll pa vad som hander i barnens liv. Jag tycker sadana kommentarer ar overdrivna, for om ett par ar kommer Alva anda ha Lunar/PA/Facebook och bilddagboken och lagga upp bilder och annan information om sig sjalv anda. Lagger inte ni ut bilder pa er sjalva? Vem som helst kan ju skriva ut era bilder med, men det ar ju ingenting man ska bry sig om. Folk kan ju ta kort pa dig pa gatan och satta upp pa sig vagg hemma och det skulle inte vara nagonting du skulle vara sa varst medveten om.

Marie sa...

Jag tycker att f�r�ldrar ska ta det lugnt med den officiella bildutgivningen n�r barnen blir �ldre. Kanske h�nger jag inte med i utvecklingen riktigt. Var och varannan kanske har blogg med massor av bilder pa sina barn numer? Angaende att ber�tta de senaste f�r v�nner och familj �ver en blogg, sa kan man skapa en blogg som endast �r tillg�nglig f�r dem. Om man vill vara v�ldigt personlig.

A L V A S - P A P P A ! sa...

Hmm det är rätt kluriga problem, både detta med bildstölder och vad man bör/inte bör lägga ut på en blogg el sajt.

Men det är alltid kul att läsa allt folk tycker. Även de mest motsatta åsikterna är giltiga på sina respektive sätt o ger nån insikt åt ena eller andra hållet.

Skall nog ta mig en rejäl funderare på hur jag skall tycka.

Anonym sa...

Hahahaaha, kan tänka mig 15-åriga Alva, med blodrött ansikte och mördande blickar på pappan (som tyckte det var sååååå gulligt/roligt), när filmen "Brak i brallan" visas upp för nye pojkvännen =)

A L V A S - P A P P A ! sa...

(: ja du, hmm..

Unknown sa...

Jag håller med Nathalie (för en gångs skull ;-). Jag är inte rädd för att lägga ut bilder på mina barn på internet. Jag är bara nogrann med att inte visa dem nakna eller i andra "utsatta" positioner.

Synd bara att det finns folk som inte kan respektera vem bilderna egentligen tillhör!

Anonym sa...

Grattis till eran super fina Alva. Men vansinne vad arg man blir på dom som stjäl bilder. Genast funderar man ju på om nån gjort detsamma med en själv!!

Anonym sa...

Jag blir så arg! Varför ska man inte ens få ha sina privata foton ifred? Skäla nån annans foton, nä det var det värsta. Okej om du hade lagt in ett foto på tex Alvas tårta, det gör väl inte så mycket om nån tar men annars tycker jag att det är sjukt! Det är nästan att jag tar mig en funderare över om jag vill lägga in fler bilder på min dotter! =/ Hoppas att Alva fick en fin födelsedag!

Camillas lockar sa...

Oj oj oj, blandade känslor kring barnfoton på nätet... Jag har inga som helst betänkligheter. Just nu i alla fall. Har inte fått några heller sen Peo föddes. Han är min ögonsten och honom kan jag gärna visa för hela världen. Visar inte naken hud med tillhörande ansiktsbild eller konstiga positioner. Visar inte alla bilder, bara speciellt utvalda. Såklart. Jag tycker hursomhelst att det vore synd att inte få se gulliga Alvas nuna, så jag hoppas vi får se henne i fortsättningen :-)

Anonym sa...

Jag har precis haft en otroligt bra föreläsning om nätetik.. Tiden förändras, visst är det så. Men! Det är inte bara bilder med naken hud/utsatta positioner som används inom porrindustrin, även "vanliga" bilder kan användas som exempelvis framsidor till porrfilmer etc.