måndag, december 03, 2007

blogghat

[uppdaterad]
Nån galning som hatar bloggar håller på och spammar en massa stora bloggar, ni har säkert sett det. Alvas Värld är alltså undantagen, inte tillräckligt fräck och känd. Inte mycket att orda om egentligen, det är ju uppmärksamheten som eftersöks så det bästa är väl förmodligen att nonchalera.

Men jag hajar till på en kommentar på konsumbloggen, kommentatorn tycker till om spammarens spam (som kort sagt hatar bloggar för att han(spammaren) via google inte hittar en tjej han sett på stan)

  1. Håller faktiskt med. Typ.
    Den enda blogg jag står ut med är konsumbloggen. Alla andra gör mig fullkomligt spyfärdiga i sin självgodhet. Alla verkar tro att hela världen snurrar runt dem. Så därför läser jag inte bloggarna.

    Kommentar av annapanna — december 3, 2007 @ 8:08 pm


Kort, koncist och... korrekt?? Hur mycket sanning ligger det i det där? Är alla bloggar självgoda när bloggaren skriver om sig själv och de nära? Och är det i så fall ok/inte ok att vara självgod?

Jag vill varken vara eller verka självgod. Men risken är väl uppenbar för både det förra och det senare.

Å andra sidan finns det ju uppenbarligen även ett läsbehov som blir tillfredsställt genom bloggarna. Blir bloggandet mer legitimt (läs mindre självgott) genom sina läsare? Jag tycker tex inte att mina favoriter är särskilt självgoda, dom berättar om det jag förväntar och vill att de ska skriva om - deras dag, barn, förkylningar, adoptionsprocesser, skolelever (och bröllop), fackuppdrag, millitärtjänstgöring. Och vidare!

Blir inte klok på det! Vad tycker du?

Andra bloggar om: , , , ,

13 kommentarer:

Anonym sa...

Alla har så klart rätt att tycka vad de vill och visst bloggar är till stor del ganska egocentriska. Är det inte det som är själva grejen? Att man får ventilera sina egna personliga tankar och idéer, intressen och åsikter? Jag har svårt att förstå annapannas åsikter för i slutändan väljer man väl själv om man ska läsa eller inte? Det är ingen som tvingar en att läsa, gillar man inte bloggen så sluta då. Tycker man att den är för självgod, hitta en annan som inte är det då.

Det är ju det som är det fina, det finns såpass gott om olika sorters bloggar så de flesta borde utan större ansträngning kunna hitta en de gillar. Att spy galla på alla, alltså dra alla över en kam är idiotiskt för innehållet och variationen som finns att tillgå räcker mer än väl till för att tillfredställa alla.

Tack för en trevlig och underhållande blogg om en väldig söt liten tjej.

Anonym sa...

haha äh palla bry sig om sånt där.

Fertilitetsturist sa...

Förlåt en okunnig (och självgod typ ;-) ) men vad innebär det att "spamma bloggar"...?

Anonym sa...

Egocentrisk är man väl så fort man öppnar munnen, för vem pratar inte om sitt och de sina först och främst? Nä, såna där kommentarer bryr jag mig inte om.

Anonym sa...

Jag tycker nog man ska se det som att personer som inte läser bloggar lätt storknar i sin jakt på läsvärda saker. Man måste ju ofta läsa ganska många (i sitt tycke) dåliga bloggar innan man snubblar in på en som är helt rätt.

Som sagt - allt är egocentriskt i bloggvärlden.

Skolfröken sa...

Svårt det där.. Jag funderar på varför jag bloggar, och visst skulle jag nog inte göra det om ingen någonsin läste... Som Linda säger- man väljer ju själv vad man läser och inte..

Dessutom har jag märkt att de som klankar ned på bloggar ofta inte ens läst en blogg, utan bara tycker det verkar skumt..

Anonym sa...

Håller med Linda, det är väl upp till var och en vad man vill skriva och vad man vill läsa.
Måste va jobbigt och gå omkring och hata folk för så småaktiga saker som en blogg ;)
Måste ju finnas bättre saker att lägga energi på!

Abbes pappa sa...

Det här är intressant. Varför hacka på något som man själv aktivt valt att insupa? Jag menar, det är inte ett påtvingande media som TV-reklam, radiojinglar eller svepet som dimper ner i brevlådan. För att läsa en blogg måste man ju på ett eller annat sätt själv klicka sig dit.

Men visst. Många bloggar är väl mer eller mindre självcentrerade. Sedan beror det ju på hur intressant vederbörandes liv är. Eller hur intressant han/hon lyckas beskriva det. Är det välskrivet, kan det mest ointressanta vara underhållande att läsa om.

/Abbes pappa

Anna, Fair and True sa...

Varför läser folk bloggar och kommenterar på dem om de ändå inte gillar bloggar?!

A L V A S - P A P P A ! sa...

Hmm, ganska skön läsning. Verkar inte som man borde oroa sig så mkt. Nu sitter ju iofs skribenterna här i huvudsak i samma båt o kanske inte är representativ för den svenska befolkningen men jag drar ändå slutsatsen att
a) bloggande är i stora stycken självcentrerat
b) det är lite det bloggande går ut på
c) det är ok
d) den som retar sig på bloggar borde kanske fundera på något mer konstruktivt att fördriva tiden med

Typ, ungefär.

Skönt!

Tack för era tankar och kommentarer!!

Linda; tack själv!!

Ann; nä kanske inte

Fertilitetsturis; kolla länken i inlägget så förstår du men ung som att spamma med mail men i kommentarer.

Matilda; ja jag funderade ung likadant idag, väldigt mkt man säger refererar ju till egna upplevelser och åsikter.

Konsum; ja, det är ytterligare en sida av saken, man kan ju hitta ganska mkt att irritera sig på om man inte hittar rätt.

Skolis; jag funderar också, för ofta tror jag, jag har en mkt ambivalent relation till mitt eget bloggande.

Betty; precis där har vi konstruktivitetsargumentet.. (:

Abbes P; Mmm det där med kvalitet tänker jag en del på också, tycker själv att jag för ofta kastar in nåt som jag sen tycker är blaj. Men förhoppningsvis är man mer självkritisk än andra är kritiska till ens "alster".

Anna; sammanfattning i en liten ask (:

Skilda Pappan sa...

Alla bloggar retar alltid någon. Framför allt de som inte hänger med längre. Som tycker det är jobbigt att saker som inte håller kvalitet, ska bort.

Jag har efter några år av bloggande insett att det är en otroligt viktig och angelägen sak. Att kunna skriva, vad man vill.
Det är inte en självklar frihet för alla.

Tack för härlig blogg!

Anonym sa...

Jag tycker att det är jättehärligt att läsa om dina dagar med Alva! Så ta för allt i världen inte åt er av blogghataren.

Hur googlar man förresten efter en tjej man sett i tunnelbanan?!

Camillas lockar sa...

Jag fick det också. Deletade det. Såna där massutskick känns inte genuina. Men hade h*n mailat personligen hade jag nog svarat. Tycker själv att den som bloggar får skriva om precis vad h*n vill. It's the bloggers right. Det är upp till läsaren att välja om h*n vill läsa eller inte. Så det så :-}