söndag, december 16, 2007

Det här är så dumt så klockorna stannar!

Hur kan en sån lag gå igenom? Uppenbarligen utan att man sett till att få koll på konsekvenserna innan?

Jag har retat mig jättelänge på saken. Folk är beredda att satsa sitt liv för att ha rätt. Inte minst de där pensionärerna (säkert långt ifrån alla, ledsen om jag retat någon äldre bloggläsande medborgare).

Jag stannar som bilist ALLTID och där det går stannar jag i god tid för att tydligt visa för gångtrafikanten att jag sett vederbörande osv.

Men det går omöjligen att hålla koll på alla som färdas parallellt med trafiken när de snabbt som en oljad blixt får för sig att ändra riktning vid en zebrarandig plats i gatan och dödföraktande hävda sin rätt. Och nån gång då och då är det tom så att man i stökig trippelfilig trafik uppmärksammar en fotgängare för sent. I båda fallen är det urbota korkat att satsa hälsa o livhanke på sin rätt att passera 4 meter asfalt vid ett givet tillfälle.

Inte så konstigt att lagen skapar fler olyckor. Det enda som är konstigt är att man inte tog reda på det före.

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

jag kan fullständigt hålla med om detta inlägget, flera gånger har jag fått stå på stora hejdaren när en person bara vikit rakt ut på övergångsstället, tack och lov har ännu inget hänt eftersom jag försöker anpassa farten på dessa ställena. värst uppfattar jag tyvärr pensionärer som inte söker kontakt med trafiken utan likt kamikazepiloter travar rakt ut, det finns fall där det har varit en hårsmån ifrån olycka dels för att personen viker rakt ut och jag inte hunnit uppfatta att vederbörande skall passera gatan och dels för att personer inte söker ögonkontakt eller registrerar att jag uppfattat deras närvaro på mörka övergångar. som jag ser det krävs det en skärpning ifrån gående också, inte bara lägga bördan om uppmärksamhet hos bilisten. Man måste som gående veta att bilisten set dig.