söndag, december 16, 2007

bollförskolan

Varje gång det rapporteras lite från bollförskolan dyker det upp en del nyfikna frågor. Så här kommer ett särskilt inlägg för intresserade småbarnsföräldrar och andra. Skulle nån vara sugen tror jag det är en enkel grej att kopiera på andra orter, bara man kan få kommunen att släppa till en liten hall med några redskap. En person är visserligen ledare (igår vikarierade Alvas pappa) men alla föräldrar måste delta aktivt (allt från att vara med på uppvärmningen till städning av redskap) och ansvarar för sitt eget barns säkerhet. Ingen barnomsorg med andra ord.

Klubben (LUGI handboll) kallar vår verksamhet (hand-) bollförskola men så värst mycket bollträning är det egentligen inte. Vi brukar börja med en stunds uppvärmning med olika enklare koordinationsövningar (inte svårare än att tex gå baklänges och gå på hälarna).
Alva är lite okoncentrerad på uppvärmningen och tar chansen när pappa är ledare för övningen.. Efter uppvärmningen är det dags för redskapgymnastik i form av fria övningar vid ett antal stationer. En av ytorna är reserverad för bollar (alla tar med sin egen favoritboll).
Plint-trappan är många barns favorit. Här gäller det att vara med som förälder. Alva är väl egentligen för liten men vill hemskt gärna göra som dom stora gör.
Balansgång är spännande. Stora bänken funkar bra för Alva men smala bommen är för svår, där brukar vi hasa oss fram.
Ringar och rep funkar för små och stora men på olika sätt. Åldrarna varierar främst från ca 1 till 5 år. Från 6 år finns bollekskolan som är lite mer riktig träning men fortfarande lek.
Mycket handlar mer om spännande upplevelser än om riktig träning. Men givetvis tränas koordinationen och styrkan, och kanske ger det en nyfikenhet på mer idrott framöver.

Välförtjänt slappande efter träningen! Julklappsbonanzan (julafton betaversion igår) gjorde väl sitt till också.

Alla foton idag är copyright farmor som var med och dokumenterade idag.

Andra bloggar om: , , , , ,

8 kommentarer:

Prinsessmamman sa...

Vilken kul grej! Roligt alternativ till vanlig barngympa! Och vilken fin gympasal!!

Unknown sa...

Häftigt! Jag skulle lätt låta mina barn vara med på sådant!

Isabellas och Minnas pappa sa...

Det är väldigt kul;) Det är ganska mycket pappor där. Jag tror det är många familjer som har detta som en pappa-barn stund! Det har i alla fall vi!

Anonym sa...

Har läst din/eran blogg ett tag nu och ville bara säga att jag tycker att bloggen är hel mysig och att alva är jätte söt !
ibland när jag läser längtar jag efter egna barn .. men det blir till framtiden :P / Emma M

Anonym sa...

Det verkar vara en sån bra grej det där med bollskolan och Alva är ju världens sötaste gos-tjej! Också är ju hon och jag födda på samma dag - dock inte samma år ;)

Skolfröken sa...

Å, det där skulle jag också vilja göra. Om jag hade barn alltså. Jag tror att de skulle titta snett på mig om jag tog med Magistern...

Anonym sa...

det där verkar ju verkligen hur bra som helst!

Anonym sa...

Hej!
Jag kikar in här ibland och följer allt spännande som händer i Alvas värld. Har aldrig hört av mig tidigare, just för att jag inte har några som helst kopplingar till er. Bara cyberrymden som lockar. Det som gör att jag fortsätter läsa är mitt intresse för barn (lärarstuderande) och handboll (spelat själv sen 8års åldern och även dömt och tränat yngre förmågor). Alva verkar vara en helt underbart nyfiken ettåring och jag kommer även i fortsättningen att läsa hennes [hennes pappas ;)] blogg med glädje.

God Jul och kram till hela er familj
/Lovisa