lördag, december 29, 2007

Borsta tänderna är kul

..än så länge i alla fall.


Vi får nog bekymmer med det här, förr eller senare. Men än så länge är detta en kul upplevelse. Borstningen är väl lite si och så men ibland blir det ett o annat drag över de små gaddarna som nog gör lite nytta. Vad jag har förstått är det viktigaste att tandkrämen hamnar i munnen så att flouret får göra nytta.

Roligast är nästan när hon skall spotta lika snyggt som pappa. Det går inte så värst bra men det ser hemskt roligt ut.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

15 kommentarer:

bodja sa...

det är faktiskt rätt kul att borsta tänderna, egentligen.

Anonym sa...

Gulligt!
Huvudsaken är nog att man får in en rutin, så får man lösa själva borstningen längre fram...

Anonym sa...

Jaha, så lyckades man med ett anonymt inlägg också!

Unknown sa...

Nu tänker jag vara en tråkig mamma och påpeka att det faktiskt är viktigt att borsta varje tand. Ju tidigare man börjar desto större är chansen att kariessjukdomar håller sig borta!

//säger hon som har en fyraåring med ett hål i en tand.... *skäms*

Anonym sa...

Lillasysteryster känner sig som en tråkig mamma. Jag känner mig som en töntig tjej som bara tycker att allt i den här bloggen är gulligt. Men då får det vara så. Vad gulligt!

Svar: Så du har tid att se på film hemma i alla fall? Filmerna jag skriver om kommer ju på dvd så småningom. Blink blink.

Gott nytt år!

Anonym sa...

Oh, jag blev till mig av toapappershållaren...en gammal favorit i repris!

Anonym sa...

Håller med lillasysteryster!
Det är verkligen jätteviktigt att hjälpa dom små att borsta tänderna redan från början. Barn får jättelätt hål i mjölktänderna...

Pratar av egen erfarenhet, då min bonusdotter haft ett rent h*lvete med sina tänder p.g.a att henne "förtjusande" mor inte hjälpt henne att borsta...

Nu när bonusdottern äntligen flyttat till mig och pappan istället såär det vi som får gå till tandläkaren med den stackars tösen ca 1 gång/måna. Sist fick de dra ut en kindtand, som var alldeles VARIG inuti *ryser*

Så borsta för allt i väärlden ordentligt!!

Anonym sa...

Jag tänker på dunkljudet som uppstår när man hoppar av toalettsitsen. Som man alltid glömmer när man ska vara extra tyst och tassa runt.

Anonym sa...

Jag tror för min del att Alva är en fågel av arten Sällsynt snyggspottare, tillhör familjen tättingar!

Isabellas och Minnas pappa sa...

Alva går verkligen från klarhet till klarhet. Borsta tänderna och skala en clementin!! Isabella kan prutta med munnen;)Gott Nytt År!!

Anonym sa...

Looking good...!

Anonym sa...

Eftersom jag har en 17,5 åring med 0 hål i tänderna säger jag att -Man skall börja tidigt & med som lek så går det som en glans senare!!

Hoppade egentligen in här för att önska er ett riktigt Gott Nytt År!!!

Anonym sa...

Tittar in och önskar er ett Gott Nytt År!

Kramar!

Anonym sa...

Mn systerson som nyss fyllt två skriker i högan sky så fort han ser en tandborste fast de varit ytterst pedagogiska hela tiden. Jag tycker det är klart mycket bättre att Alva tycker det är roligt.

Dessutom har det så vansinnigt mycket med munmiljön att göra. Jag har aldrig haft ett hål, men hela munnen är fylld med tandsten. Andra får aldrig tandsten men massor av hål. Det verkar ha mindre med borstning att göra än saliven.

Anonym sa...

Söt bild!

Det är inte bara tandborstningen som är viktig utan också att undvika sötsaker och annat mellan måltiderna och speciellt inte ge barn lemonad. Där kommer hålen, av de ca halvtimmelånga syreangrepp på tänderna som följer av socker/mat.

En annan sak som visat sig viktig är att undvika att ge barnen de bakterier som ger karies för tidigt, genom att _aldrig_ först själv slicka på skeden/nappen och sedan ge åt barnet.

Lycka till föräldrar!
Hälsar en 70-talist som aldrig haft hål