tisdag, december 18, 2007

Självcensur

Jag tror det var så mycket glimten i ögat att man skulle kunna sätta den i toppen på en gran men Fröken Ida/Robert (som skall få en egen plutt om 45 dagar) beskyller Alvas pappa för att mörka det mörka i det mörka, dvs att sömnbrist, gråtande barn osv skulle vara förbjudna ämnen. Inte sant! Det finns exempel.

Eller kanske lite ändå.

Det är klart, allt det jobbigaste/tråkigaste/tröttaste kommer inte med. Medan det lättsammaste/roligaste/piggaste oftast kommer med. Det är ingen medveten strategi. Och jag tycker själv att det blir väl sockersött o gulligt men jag orkar helt enkelt inte vara för självkritisk o "objektiv". Men en bild som motbevisar all gull-gull fasad kan man väl bjuda på..


















Men tillbaka till ordinarie stil och appropå Karl-Bertil Jonssons julafton. Minns:
Hade han kunnat framhärda i sin ilska om han fått kasta en blick in den arbetslöse Harald Ljungströms hem, där barnen glada lekte med sina sex japanska servettringar av päronträ? Se bilden:


















Andra bloggar om: , , , , ,

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, men det är ju mycket som är roligt och sockersött med att ha barn. Det är ju faktiskt så! Vi har också fått kängor om att vår blogg är för idyllisk. (Fast förmodligen inte de sista inläggen haha) Men det är ju heller inte kul att bara läsa/skriva om de jobbiga sakerna eller hur? Själv försöker jag dock skratta åt de värsta "eländena" som dyker upp, något som förmodligen speglar av sig i bloggen. Bättre att skratta än att bli tokig! :-)

Anonym sa...

Nu var det ju iofs inte jag som skrev det, men såklart det var skrivet med glimten i ögat.

Att man är ganska så förvirrad som blivande föräldrar är en underdrivt. Man vet verkligen inte vad man ska tro. En del säger att det är jättejobbigt och en del säger att allt går så bra. Det beror ju givetvis på barnet, men även hur man själv upplever allt som förälder. Jag förstår att det inte är så kul att skriva om allt det tråkiga, utan det roliga och det tycker jag du ska fortsätta med. Alva är vår favoritbloggunge. Du ska höra Robert varje gång han sätter sig framför datorn och en ny bild på Alva är upplagd. Han tror inte att ett barn kan vara så sött=)

Anonym sa...

Och då tar jag ändå stolthet i att inte vara så ytlig.

Anonym sa...

You go alvas pappa! Jag tycker att jag fick en alldeles för negativ bild av att ha barn innan jag fick egna. Sâ skönt med en blogg som skriver om allt det positiva ocksâ!

Anonym sa...

Vad har du för kamera?

Anonym sa...

underbar karl bertil j bild. man får ju längtan till julafton i hela kroppen av den!

Anonym sa...

Gud så söt hon e =) har en liten tävling på min blogg perfekt för småbarnsföräldrar (har två små själv) hihi natti nati / kram T

Maria sa...

Jag tycker det har varit helt underbart att ha småbarn! På riktigt!
Och sen ska jag säga något som låter lite elakt.. men som vuxen så får man se till att ta ansvar för att det funkar! Man får ta ansvar för att se till att ens dagar och nätter fungerar så att både barn och vuxen mår bra!
Barn kan ha olika personlighet men det är ändå den vuxnes ansvar att ro skutan, så att säga!

Jag tycker det är kanon att folk bloggar om lyckan och glädjen i att ha barn, jag gillar inte gnäll, att gnälla är inte konstruktivt och gynnar ingen!

Jag upplever inte att Alvas pappa lindar in verkligheten i nåt sockersött ludd, jag tycker han/du bloggar om verkligheten, och att verkligheten då är att ni mår bra och är glada!

A L V A S - P A P P A ! sa...

många snälla o kloka kommentarer! lite för sliten (se dagen inlägg) för att svara.

anonym; d70 + ett par enklare varianter.

AnnaB sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Dinnajad sa...

Härlig blogg.
Jag gillar faktiskt din balans mellan Sockersött och negativa tankar. Kan tänka mig att det går rätt mycket i perioder som småbarnsförälder.