onsdag, december 05, 2007

Sista festen någonsin!

Som med alla sådana löften.. det lär inte hålla. Men just nu känns det så.

Allt sedan den där duracell-kanin-festen i lördags (en toppentrevlig kväll men Alva hade allt för kul allt för länge) är läggningen helt hopplös. Cirklarna är inte rubbade, dom är krossade och söndersmulade till oigenkännlighet. Vi lägger i skift och får bytas av flera gånger för att inte storkna där i mörkret.

Barnregel nummer ett: bryt aldrig rutinerna. Det kostar!

Men ska man vara helt ärlig så är det väldigt varierande framgångar med läggningarna annars också, ofta funkar det super och andra gånger är det oförklarligt (?) svårt. Det känns som vi borde skaffa oss nån ny metod. Ann Söderlund var hemma hos nån som sa samma ramsa varje kväll (varpå barnet omedelbart somnade in, overkligt) men jag kommer inte ihåg processen som ledde till det stadiet. Så - vad är era bästa läggningsmetoder?! Det måste finnas knep där ute! Alla idéer, små som stora, är välkomna!

Andra bloggar om: , , , ,

18 kommentarer:

Anonym sa...

när hon skall sova så ge henne en speciell nalle el filt. ta sedan bara fram denna när hon skall sova. altså inte mitt på dagarna å när hon är uppe.

önskar er allt gott!

Abbes pappa sa...

Hej.
Vet du vad? Jag har blivit utmanad av någon och tänkte lämna över staffetpinnen till dig. Hoppas det är okej. Kolla här.

Mvh Abbes pappa

Pysseliten sa...

Alltså, jag tycker bara att det är så kul att du skriver duracell-kanin, för vi har en sån. Hon är 12nu och fortfarande en duracell-kanin, men jag trodde vi var ensamma (typ) om uttrycket, det är ju rätt gammalt :)

Inget sovtips från mej alltså :(

Anonym sa...

Hej!
Jag har som sagt inga egna barn men jag har två underbara lånebarn, varav den yngsta är jämngammal med Alva och bara var 3,5 månad när jag kom hit. Sedan hon var 6 månader har vi läst en saga och sedan bara lagt ner henne i hennes säng och låtit henne gråta sig till sömn, både på dagen och på kvällarna. Första 3 dagarna var det jätte tufft för oss att bara låta henne ligga där men sedan dess gråter hon sällan eftersom hon lärt sig att vi inte kommer ändå och sen sover hon som en stocka! Det har nu funkat problemfritt i 8 månader med henne och funkar även lika smidigt med storasyster, så vi är nöjda! Men alla barn och föräldrar är ju olika! Tack för trevlig blogg och fina bilder på söta Alva! Mvh Sandra

Brunkullan sa...

Nja..att vara konsekvent. Inte springa upp hela tiden och tex hämta mer välling, utan att bara ligga still. Klappa lite och sjunga. Absolut mörker i rummet och inget kul som lockar.

Funkar sådär i perioder. Barn är Eeeeenvisa!! Vi lyckades inte förren förra vintern att Jonte kan ligga själv i rummet och somna. Men vi måste finnas kvar på övervåningen. Oftast hamnar vi framför datorn....
Lycka till

Susanne

Jonna sa...

Vet att Anna W använder sig av ramsan: Gonatt du med sig, sov så gott. Upprepas fyra gånger medans man är på väg ut ur rummet. Om barnet inte somnar så går man in några minuter senare och ramsar igen. Och så håller man på tills barnet har somnat.

Vi körde denna ramsan och tyckte det funkade bra. Sen buffade vi också. Barnet skall läggas på mage men ena handen med fingrarna som en solfjäder läggs på ryggen och andra handen lätt knuten och så bankar man barnet lätt i rumpan i en jämn rytm. Man skall sluta innan barnet har somnat, man skall bara få barnet lugnt. Det viktiga var att de skulle få somna själv och lära sig att sängen inte är en farlig plats utan en trygg plats.

Man kan säga mycket om Anna W men dessa metoder funkade hur bra som helst. Vi prisade buffningen när tjejerna var små.

http://www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/sova-hela-natten

Oj vilket långt svar.

Lyckat till! Och hoppas att det blir bättre snart.

Anonym sa...

Yes, visst var brallorna balla ;-)

Vi kör med massa olika läggnings-metoder. Ibland funkar det att hon ligger mellan oss i sängen & vi låtsas sova, då brukar Nova också somna. Efter ett tag.

Ibland styr vi henne i barnvagnen inomhus tills hon somnar. Brukar vara effektivt att köra över trösklar.

Och ibland somnar hon till amningen. :-)

Vi är båda helt emot att ett barn ska ligga & gråta sig till sömns eftesom vi tycker att det är viktigt att barnet skall känna trygghet i samband med sömnen.

Ha det bäst & lycka till :D

b a n d s t i g e n sa...

Ha ha ha, vilket roligt inlägg! Det är första gången jag är på din blogg... Jag skrattar inte direkt ÅT er, men du skriver onekligen kul, så lite fnissar jag allt. Jag ska fundera på sov-tips och kanske återkommer!

Anonym sa...

Tyvärr så är Moffas axel alldeles för långt borta.

Moffa

Maria sa...

Japp, Anna Wahlgrens Sova-hela-natten-kur är jättebra och det är den som har ramsan. Har aldrig kurat mina egna, som alltid har sovit bra, men jag har sett flera barn bli "kurade" och det funkar verkligen! Inget skrik och gråt som med 5 mm, och sen sover de stabilt efter kuren, trots tänder och förkylningar.

Kolla in hennes hemsida, där finns ett jättebra föräldraforum, med allt från sömn till barnafostran och allmänt kackel!

www.annawahlgren.com

Anonym sa...

Vi har kört "5-minutersmetoden" med våra barn, dvs först nattar man barnet i sängen, säger godnatt och lämnar sedan rummet. Om barnet skriker går man in efter 5 minuter och säger att "nu är det dags att sova", stoppar om barnet och går snabbt ut igen. Fortsätter barnet att skrika går man in igen efter 5 minuter och så samma procedur igen osv osv. Stensäkert kort! Efter ca 3 dagar med denna metod har våra barn somnat inom ett par minuter. Det kan kännas lite i hjärtat när de skriker i början, men i och med att man kommer in var 5:e minut så känner de sig inte "övergivna". Lycka till!!!! Alla måste hitta "sin" metod som känns bra att använda!

Thy sa...

Ville bara tipsa om "Somna utan gråt" av Elizabeth Pantley. Det går att komma tillrätta med sömnen utan ta till gråtmetoder och boken ger massor av bra tips. Sedan får man ju själv ta ställning till vad som passar ens familj bäst. Lycka till! :-)

Skolfröken sa...

Den där ramsgrejen verkar ju helt sjukt bra. Jag såg det där programmet och ungen somnade ju på tre minuter! Det ska jag testa när jag får barn!

Isabellas och Minnas pappa sa...

Jag tror det var typ, -god natt god nattsi, sov så gottsi;)

Maria sa...

Grejen är att du kan skapa din egen ramsa, så den passar dig själv. Bara den är rytmisk.
(Originalet är "Go´natti med sig, sov så gott".)

Man kan likna det vid Pavlos hundar, det blir en betingad reflex tillslut.

Överhuvudtaget gillar jag Annas barnuppfostran, mycket bra grejer vid trotshanteringen t.ex! Och det är som med allt annat, man plockar russinen i kakan!

Unknown sa...

Vårt honnörsord när det gäller barnen är att alltid vara KONSEKVENT. Oavsett vad.

Med både Olivia och Isak har vi lärt dem att somna själva genom att göra exakt samma sak kväll efter kväll. Samma rutiner, samma kvällsånger/kvällsbok.

Våra barn kan inte hänga med på sena fester. Det funkar bara inte. Därför har vi valt bort sådant (eller går en och en) för deras skull.

Meilita sa...

vi har faktiskt kört läggningen på spark under hela Miraklets 20 månaders liv. Alltså det har varierat stort. Alltifrån att vi legat brevid i sängen till hon somnat eller en period fick hon somna framför tv´n. Nu läser vi en bok sen läggs hon i spjälsängen och somnar själv... Vi har inte haft nån större plan utan kört allt eftersom och det har funkat för oss!

Övernattningar går betydligt sämre men det får man ta eller välja att sova hemma kommande fem åren!

Anonym sa...

Min mamma sa alltid "natti natti moi moi" till mig när jag skulle sova. Det har blivit till en tradition och används på mina barn idag. moi moi ska nog betyda hej på finska...tror jag ?! Den frasen gör att barnen får en rutin och vet att det är sista orden innan den åker på en förtrollande resa mot john blunds land.