torsdag, februari 01, 2007

Fika 1kr?! Ja tack!

Inlägg nummer 100 igår, första 14 nov -06, vad fort det gick, skumt. Kul att så många kommenterat på sistone, det sporrar. Inte minst kul att det är en del nya bekantskaper, välkomna!

Idag har Alvaplutten varit på öppna förskolan för första gången. Världens mysigaste lilla skola inte så långt från där vi bor. Lite nya kompisar, en duktig pedagog och babycafé. 5 kronor för mammor och pappor att fika och (det är för sött) 1 krona för småttingar som vill fika!! Man kan inte annat än längta tills man får vara pappaledig och får vara med om alla dessa små vardags-äventyr som Alva o hennes mamma är ute på.

Alvas pappa däremot fick det höga nöjet att åka till verkstan med den strulande bilen. Servon är ur spel och ett bromsljus strulade. Och i vanlig ordning så finns det inte ens en teoretisk chans att gissa dyrt nog. När mekaren ringde började han i rätt ände.. bromsljuset kostar 85 kr, den tar vi väl, sa han. Jag höll med. Meeen servon, ehm, ja det är ett rätt komplicerat arbete och reservdelen är knuten till hela styrsystemet. Låter dyrt, sa jag. Ja, sa han. Arbete och material blir 9000 kr.

Aldrig i livet! Skroten rullar, låt bli den, blev mitt svar. Till saken hör att den kostnaden motsvarar ca 1/4 av bilens värde. Fickparkeringarna får fortsätta att vara tunga ett tag till.

Och ännu gladare blev man när de ringer o berättar att byte av strömbrytare (den där för 85 kr) och felsökning på servon kostar nästa 2000 kr. TVÅ TUSEN SPÄNN! Shit va mycket blöjor man kunde fått för den strömbrytaren!

Skit också. Men det är bara pengar.

Nåt helt annat: Sanna och Tolken (gårdagens kommentarer) funderar på pappor som ammar (man gör visst det som bonding i nån kultur). Jag såg nåt om program där man frågade europeiska män (kommer inte ihåg nationalitet) om att "amma" för närhetens och kontaktskapandets skull. Svaren var allt från "mycket skeptisk för egen del" till "avskyvärd tanke". Jag tyckte de var väl negativa och att det borde vara nåt man provar iaf. Men nu måste jag ändå erkänna att det är en mer än lovligt konstig tanke att prova. Det är lättare att tycka o tänka (moralisera) innan man verkligen står inför en valsituation.

Dagens tv-tanke; Jag gillar Annika Lantz. Om jag är mycket diplomatisk så har jag aningen svårt för Peter Pottfrissan Jihde (borde kanske vara Peter fettdrypet Jihde men pottfrissa låg bra i munnen och kändes mindre elakt). Nån som såg det?

Hmm, sa innan jag började att det blir kort-kort idag, gick väl sådär. Men man får ju fira nummer 101 lite grand.

1 feb idag, nu kommer våren!! Lite närmare iaf. Ljuset har ju ökat en del, det är inte fel.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

7 kommentarer:

Magnus Levin sa...

Gillade också öppna förskolan när jag var hemma med Noel. Tyvärr så var där till 99% bara mammor men man blev van fort vid tjattret.

När det dags att vara hemma för din del? Hur länge? Själv har jagb kanske tänkt att vara hemma 6 månader fr o m jan -08. Men det vet inte chefen om än...... :-D

C sa...

Öppnis är bra, fast mina killar blev alltid sjuka efter att vi varit där...

Hmmm det där med bilar.
Vi slog ju jackpot när vår växellåda pajjade. Det gick på nästan 10.000 men eftersom bilen är försäkrad skulle vi bara betala 1/4 och sen har vi stilleståndsersättning på försäkringen och eftersom verkstaden tog en evighet slutade det med att vi fick en ny växellåda, samt 1500:- av försäkringsbolaget, samt vi gick båda ner två kilo av att gå till och från jobbet istället för att ta bilen. Ibland har man tur!

Ammning och flaskor och så ska jag inte ge mig in på eftersom mina bara är flaskade...

Anonym sa...

Va, hur då försäkrad?!? Kan man vara försäkrade mot att murphys lag; bilversionen??? då måste jag ju också vara det eftersom alltid betalar dyrast varianten för att slippa hamna i klistret om nåt händer. skall kollas.

Anonym sa...

noac; inte helt klart, men det lutar åt att vi fortsätter dela upp veckan men att jag tar fler dagar efterhand. just nu tar jag en dag i veckan. vi vet inte ens vad våra resp arb-givare säger om att vi vill jobba deltid.

Anonym sa...

Har ni testat Avent flaskor? De är ungefär lika dyra som att reparera bilen :-) Men deras nappar är formade så att de liknar bröstet och deras bröstpump är helt outstanding, bättre än något annat jag testat. Och eftersom jag är en iskall karriärist ;-) så har jag testat en del pumpar genom åren.

Brunkullan sa...

Uschiamej!
Bilar är ingen rolig historia när de krånglar.

Vi hade en Reaunalt Scenic-98 års modell förrut. Vi valde att göra 9000-mila servicen på den lilla billiga verkstaden med den trevliga och jätteduktiga personalen...Istället för Bilbolaget som är de som är en volvo/reaunalt verkstad...

En tid senare går kamremen, och slår sönder hela motorn....
Vi ringer den stora verkstaden som servar volvo/reaunalt och får en tid för diagnos.
Hela motorn måste bytas...kommer gå på 30-40 000 kr!!!!!!!!!!
Panik.
Tommy påtalar att det enligt serviceboken inte ska bytas kamrem förren vid 12 000 mil..bilen har gått strax över 10 000 mil....
Får till svar att Reaunalt gått ut och ändrat till 9 000 mil!!!
Men det sa ingen till oss.
Då visar det sig att det bara är auktoriserade verkstäder på just Reaunalt som får den infon...inte vår LILLA verkstad tex, så ingen garanti gäller..
Tommy tar ärendet ända upp till VD men ack nej. Ingen respons...

Suck.
Ringer försäkringsbolaget som säger att visst. Försäkringen gäller såklart!!
Skickar in papper. Får tillbaka med orden att just detta fel täcks bara till 10000 mil..vår bil hade gått 10 100 mil!!!!!!!!!!!!
Ingen ersättning alltså!

Åker till Lilla verkstaden som byter motor för det lämpliga priset 15 000 kronor!
Nu tog det den lilla verkstaden över 2 månader att fixa pga av semesterstängt bla...men det var det värt. Vi hade två bilar då så det löste sig ändå.
Men.
Det sved:-(

Men nu servar vi alltid på auktoriserad verkstad för vårt aktuella bilmärke.... Har nu en Ford!!!

Susanne

Anonym sa...

tolken
ajaj, jag som tyckte att det blev dyrt med att testa alla möjliga nappar.. men funkar det så är det värt det. skall kolla upp det, tack för tipset!

Susanne; lite sjukt men på nåt sätt - tack för perspektivet. Det enda man vet säkert med bilar är att det är en dålig investering. Var sjutton tar alla pengar vägen?? nån j-l måste sitta nånstans o knugga händerna!!